Christine Stampes erindringer om Thorvaldsen
Vinter 1840-41 & 1844
Summary
Christine Stampes manus til sine erindringer om Thorvaldsen. Dette er 16. del af i alt 60.
- 89 -
Dette er[1] hvad han vilde lade giøre i Rom naar vi kom der
Pius d 7de[2]
Conradin[3] i Marmor[?]
De 2 Aposteler[4]
4 Profeter[?][5] [xxxx[6]]
Melanton[7] &
Lutter[8]
Thorvaldsen[9] ‒
Christus i Emaus[10]
Vasen[11][?] Eboseret[12]
Jupitor og Diana[13] lade Ebossere
Hymnen og Amor[14] [xxxxsendt?]
pendant, Amor Psyche[15] skal
hentes[?] ‒
de 2 fammille Stykker[16] ‒
Conradin[3] i Marmor[?]
De 2 Aposteler[4]
4 Profeter[?][5] [xxxx[6]]
Melanton[7] &
Lutter[8]
Thorvaldsen[9] ‒
Christus i Emaus[10]
Vasen[11][?] Eboseret[12]
Jupitor og Diana[13] lade Ebossere
Hymnen og Amor[14] [xxxxsendt?]
pendant, Amor Psyche[15] skal
hentes[?] ‒
de 2 fammille Stykker[16] ‒
- 90 -
[?] til Genien del lume[17]
gjort i LuCas[18] ‒
N 2 Carita[19] kom til Dannmark
nogen Broder[20] ‒
Alexandertoget[21], Sønnen løber
derfra[22], Som ingen elsker af Hansen[23]
Danserinde[24] er giort første gang efter Bestilling
1841[25]
N 3
gjort i LuCas[18] ‒
N 2 Carita[19] kom til Dannmark
nogen Broder[20] ‒
Alexandertoget[21], Sønnen løber
derfra[22], Som ingen elsker af Hansen[23]
Danserinde[24] er giort første gang efter Bestilling
1841[25]
N 3
Dette husker jeg ikke[26] hvad betyder, men troer det er nogle af de feil Thiele[27] har giort i sine Angivelser
1844
1844
han[28] paastod hans Moder[29] aldrig havde haft andre Børn end ham ‒ ‒
og det var en feil at han havde giort sin egen statye, som Thiele skal sige i sin lille piese[30][.]
Den oven nævnte Genio del lume[31] husker jeg han for talte mig at have giort i Lucka[32] sidende paa Gulvet i et Kykken[33], (for at faae lyset høiere oppe fra) og ved stegevændernes[34] Musik, med Modeleer Pind han selv havde tilskaaret sig ‒ ‒
og det var en feil at han havde giort sin egen statye, som Thiele skal sige i sin lille piese[30][.]
Den oven nævnte Genio del lume[31] husker jeg han for talte mig at have giort i Lucka[32] sidende paa Gulvet i et Kykken[33], (for at faae lyset høiere oppe fra) og ved stegevændernes[34] Musik, med Modeleer Pind han selv havde tilskaaret sig ‒ ‒
- 91 -
Facts
PDFVinter 1840-41 & 1844
89, 90, 91
Thorvaldsens Museums arkiv, inspektørens skrin, nr. 1
Dette dokument er en del af det originale manuskript til Christine Stampes erindringer om Thorvaldsen.
Afskriften af hele manuskriptet omfatter i alt 60 dele. Denne del er nr. 16.
Afskriften af hele manuskriptet omfatter i alt 60 dele. Denne del er nr. 16.
OBS Dokumentet er også udgivet i Arkivet, Thorvaldsens Museum. Her findes den senest opdaterede udgave.
Læs mere om nærværende online-udgivelse i artiklen Manuskriptet til Christine Stampes erindringer om Thorvaldsen.
Den følgende liste af Thorvaldsen-værker på side 89 er – i modsætning til det øvrige manus, der er nedfældet med blæk – skrevet med blyant. Listen var næppe tænkt som en del af manuskriptet, men snarere som en huskeseddel udfærdiget i Danmark i vinteren 1840-41, så Stampe kunne hjælpe Thorvaldsen med at få sat værkerne på listen i produktion i billedhuggerens værksted, når parret ankom til Rom.
Listen er ikke publiceret i Rigmor Stampe, op. cit.
Se mere i Bestillingen til Vor Frue Kirke i København.
Se mere i Bestillingen til Vor Frue Kirke i København.
De fragmentariske notater på denne side skal sandsynligvis forstås, sådan som Stampe selv noterer det nedenfor, nemlig som en huskeseddel over historier, der skulle fortælles, eller historier, der skulle korrigeres i forhold til, hvad Just Mathias Thiele tidligere havde skrevet.
Notaterne er ikke publiceret i Rigmor Stampe, op. cit.
Der refereres til en historie om, hvordan A genio lumen blev til i Lucca, se nedenfor.
Historien om dette relief, og om hvordan det endte i Vor Frue Kirke i København, se mere herom i Thorvaldsens værkdonation til Hans Henrik Gunnerus.
Se fx Bestillingen til Råd- og Domhuset.
Stampe synes at have læst sætningerne i 1844, som denne sætning er dateret, efter Thorvaldsens død, hvor hun påbegyndte arbejdet med at færdiggøre sin erindringer om billedhuggeren.
For at minde sig selv om, hvornår ovenstående bemærkninger blev nedskrevet har hun tilføjet året 1841 tre år senere.
Historien om dette relief, og om hvordan det endte i Vor Frue Kirke, se mere herom i Thorvaldsens værkdonation til Hans Henrik Gunnerus.