Christine Stampes erindringer om Thorvaldsen
Juli 1841
Resumé
Christine Stampes manus til sine erindringer om Thorvaldsen. Dette er 27. del af i alt 60.
- 141 -
d. 13de July kom vi til München[1][.]
Som vi kiører op ad Gaden, og vores Niels[2] Holder for at erkyndige sig om Veien til det
Som vi kiører op ad Gaden, og vores Niels[2] Holder for at erkyndige sig om Veien til det
- 142 -
Anbefalede Værtshuus, Nærmer sig en Her[re] og spørger: [“]ist Thorvaldsen da[?”], og lige saa snart springer han til den anden Side af Vognen og Omfavner Thor: det var Grev S.[3] nu siger han til Kusken at følge ham, og han gaaer for ud, paa engang raaber han, [“]stands[”], vi holdt nu ved en Plads, hvor fra en Rytterstatye sees midtpaae, det var Maximilian[4], og aldrig har nogen saadan Ting giort det intryk paa mig og paa mine, som dette deilige Værk, som er Münchens skiønneste Prydelse, det overaskede ogsaa Thorv: meget, og [“]man bliver godt stemt[,”] sagde han[, “]naar man seer sit Barn stilt i et saa godt Lys[”], vi saae det nu fra Vognen af, seenere blev vi ført fleere gange der hen til fods, og da fandt man rigtignok at Hesten burde være hævet lidt høiere endnu, thi naar man var gaaende, eller ikke hevet fra Jorden, saa skiulte Piedestallen Hæstens Skoe, og lidt opad benet, derfor saae jeg den helst, lidt i frastand, og Thorv: gav mig ret; ‒ Grev S. glædede sig ved vores Glæde han fulgte os til Værtshuuset, og nu kom visiter, og der blev giort mange Bekiendskaber blandt andre Schelling[5] en meget interessant og elskværdig Mand, her vare atter nogle Herrer som tog sig af os, og indeelte Tiden, og hvad vi skulde see, først vare vi i Ludvigs Kirche[6] og saa Cornelius’es[7] freskoe Dommedagen[8] ‒ nu Theatret hvor Devrerien[9] spildte Marquis Posa Vi havde altid en Losche som Hr: von Kystner[10] gav til disposition medens vi vare her; Om Natten var Thor lidt daarlig af Colik[11] dog det kurerede vi med de deilige draaber af Serres[12], Næste dag[13] besaae vi alt det Kongelige Slott igien, hvor
- 143 -
De 12 Bronse Statyer[14], lueforgyldt findes mellem svære Marmor Zeuler[15] 6 paa hver Side Kong Loudevigs Forfædre[16]. ‒ Vi besøgte[17] ogsaa Stiegelmeier[18][,] Schelling[19][,] Schvantaler[20] (som Thor sagde lidt Sanhed :) Galeriet, Vase samlingen, Leuchtenburgs Monument[21] (dennes Opstilling var Thorv: umaadelig misfornøiet med :) [xxx]sardelle eller de Malede Galerier, eller Buer[. Vi] besøg[t]e dr: Bingseis[22], som glædede sig ved min Lighed med Suzette[23], Greven[24] havde og kiendt mig strax paa Ligheden med Suzette[.] I Theatret havde vi Rober le Diable[25][.] Vi traf Baron Zeuten’s[26], og giorde Bekiendskab med en heel deel danske Konstnere som her besøgte os[,] vi havde stor Glæde af at besøge Caulbach[27], som Thorvaldsen var meget intaget af. vi saae og Auer Kirche[28] med de deilige Glas Malerier ‒ Hoff Kirken[29] bemahlet af H Hess[30], Allerheiligen ‒
Blandt andreinteressandte Dinners vare vi hos Geheimrath Wiebeking[31] hvor der var meget behageligt Sælskab, saaledes vare vi hos Bingseis, hvor man i Haven havde arengeret med Musik ‒ Thorvaldsen var til Midag hos Droningen[32] og en dag hos Ministeren osv osv ‒ Seet Statyesamlingen eller Glüpotheket det smukeste Klenze[33] har bygget. ‒ i Basilica Kirken[34] bygget af Gärtner[35] arbeidede H Hess[36], og han gav mig 2 Konturer til de fresko han Malede (en af de interesandteste Bekiendskaber vi giorde her var Generall Heideck’s[37], han havde et nydelig lille Huus paa det smagfuldeste decoreret næsten ganske af ham selv, blandt Andet et yndig Børne Theater, af ham selv Malet, der saa vi mange deilige Malerier baade af ham selv og andre dygtige Kunstnere han er en udmærket Diletant[38], som stikker mangen en Mester, og Kunstnerne har stor respekt for ham[.]
Blandt andre
- 144 -
Han skammede mig ud ingen Album[39] at have som jeg altsaa ikke var seen til at lade mig giøre, da han begyndte den, eller lagde dens Grundvold med en Hob Tegninger, her kom mange galante Visiter til Thorv: blandt andet Fürst Ottingen Wallerstein[40] senere Prinds Carolatil Boitew[41], Droningen saa jeg i Theatret, hvor hun ved Bortgangen talte til Thorv: ‒ Schnuur[42] besøgte vi[,] Förster[43] (som var gift med Jean Pauls Datter[44]) der var en Munter Frokost med Orvieto[45], han har skrevet en Reisebog gienem Italien, Boisorees[46] Glads Malerie samling med alle sine Kunster osv[.] Idag den 2 August fik Thor Brev fra 2 Konger, et fra Chr: d. 8de[47], og et fra Kong Loudvig[48] med d. Hellige St: Michalis Storkors, fra vores Konge havde han alt faaet et Brev paa Dampskibet, som W:[49] Overleverede ham; ‒ og som han besvarede fra Maxen[50]) I München vare fleere store Gilder især af Kunstnere[51], og deels af Byen, som vare meget pragtfulde, dog den siste Aften[52] giorde de danske et gilde, som var meget morsomt[.] Marstrand[53] og Stork[54] havde decoreret Salen hvor der fandtes Amoriner avexlende med Carikaturer, for at Skiule Kakkelovnen var Malet en umaadelig stor Bayaz[55] med et Ølkrus i den Eene Haand en Thepot i den anden, og en Viinflaske paa Hovedet, det skulde forestille Bayren, Danmark og Italien. ‒ her vare nu alle Danske samlede og Simonsen[56], Wegner[57], og Thanck[58] vare udklædte, som Tyrolere, og sang og Joglede, nydelig for os, og Kaufmann[59]
- 145 -
som Tyrolerinde, som tillige bød os deilige friske Buquetter af Alperoser, som ret opliver at see i Mængde, naar man kommer fra Danmark hvor neppe kan have een lille i en Potte, Simonsen og Kaufman vare især morsom, den siste havde et mageløs Theatralsk talent, og han gav os en Consert af Ole buul[60], osv osv som giorde megen lykke; ‒ Aftenen gik hurtig og vi morede os deilig. ‒
Simonsen var nok den danske Maler som i München giorde meest lykke, det sagde gr: Heidrik[61] ‒
D. 22 Juli[62] forlode vi München [...]
Simonsen var nok den danske Maler som i München giorde meest lykke, det sagde gr: Heidrik[61] ‒
D. 22 Juli[62] forlode vi München [...]
Fakta
PDFJuli 1841
141, 142, 143, 144, 145
Thorvaldsens Museums arkiv, inspektørens skrin, nr. 1
Dette dokument er en del af det originale manuskript til Christine Stampes erindringer om Thorvaldsen.
Afskriften af hele manuskriptet omfatter i alt 60 dele. Denne del er nr. 27.
Afskriften af hele manuskriptet omfatter i alt 60 dele. Denne del er nr. 27.
OBS Dokumentet er også udgivet i Arkivet, Thorvaldsens Museum. Her findes den senest opdaterede udgave.
Læs mere om nærværende online-udgivelse i artiklen Manuskriptet til Christine Stampes erindringer om Thorvaldsen.
Eugène de Beauharnais
Christian 8.
Peter von Cornelius
Ernst Förster
Friedrich von Gärtner
Carl Wilhelm Heideck
Heinrich Maria von Hess
August Kestner
Leo von Klenze
Ludwig 1.
Wilhelm Marstrand
Niels Rasmussen
Johann Nepomuk Ringseis
Friedrich Wilhelm Joseph Schelling
Julius Schnorr von Carolsfeld
Susette Schouw
Ludwig von Schwanthaler
Johann Friedrich Anton Serre
Niels Simonsen
Johann Baptist Stiglmaier
Therese af Sachsen-Hildburghausen
Bertel Thorvaldsen
Karl Friedrich Wiebeking
C.F. Wilckens
Christian Frederik Zeuthen
Christian 8.
Peter von Cornelius
Ernst Förster
Friedrich von Gärtner
Carl Wilhelm Heideck
Heinrich Maria von Hess
August Kestner
Leo von Klenze
Ludwig 1.
Wilhelm Marstrand
Niels Rasmussen
Johann Nepomuk Ringseis
Friedrich Wilhelm Joseph Schelling
Julius Schnorr von Carolsfeld
Susette Schouw
Ludwig von Schwanthaler
Johann Friedrich Anton Serre
Niels Simonsen
Johann Baptist Stiglmaier
Therese af Sachsen-Hildburghausen
Bertel Thorvaldsen
Karl Friedrich Wiebeking
C.F. Wilckens
Christian Frederik Zeuthen
Se evt. Heinrich Merz’ kobberstik, E837, efter Cornelius’ fresko.
De 12 statuer blev udført i kolossalstørrelse af den tyske billedhugger og Thorvaldsen-elev Ludwig Schwanthaler fra 1833.
I perioden 1836-42 blev figurerne støbt i bronze og dernæst lueforgyldt af støberen Johann Baptist Stiglmaier.
Anerækken blev udført til tronsalen i kongeslottet i München, Münchner Residenz. Seks forfædre var anbragt på hver side af tronen og hver statue adskilt af kolossalsøjler, som Stampe nævner. Tronsalen – i hvidt og guld – var tegnet af en anden af Thorvaldsens bekendte, Leo von Klenze og blev officielt indviet 1842, året efter Thorvaldsens besøg.
De 12 statuer overlevede slottets ødelæggelse i 2. verdenskrig og befinder sig i dag i foyeren til Herkulessaal i Festsaalbau i det genopførte slot.
Som det fremgår af det følgende, kom Thorvaldsen øjensynlig med nogle kritiske bemærkninger til Schwanthaler – muligvis i anledning af de 12 statuer af de bayerske herskere, som Thorvaldsen havde set samme dag eller en af de foregående dage.
Kirken blev opført i årene 1831-1839 efter tegning af arkitekterne Joseph Daniel Ohlmüller (1791-1839) Georg Friedrich Ziebland (1800-1873). Kirken er også i dag kendt for sine fine glasmosaikker.
Thorvaldsen havde en sådan, se artiklen herom.